Rasulullah Sayang Pada Kita Semua


~ Kalau kita sayang pada ayah..Kalau Kita sayang pada ibu..Dengan Rasulullah lagi kita kena sayang..~

KENAPA??

~ Kerana Rasulullah sebut nama kita di akhir nyawa Rasulullah.. ~


" Wahai malaikat maut, pergi kamu ke rumah Muhammad..Cabut nyawanya kalau dia izinkan kamu untuk cabut nyawanya."

~ Malaikat turun..Sampai dihadapan rumah Rasulullah ~

Malaikat ," Assalammuailaikum..

Fatimah menjawab ," Waailaikummusalam..

Malaikat ,"Boleh saya jumpa Rasulullah..

Fatimah menjawab ," Rasulullah gering..Minta maaf..

(Fatimah tutup pintu)

Malaikat ," Assalammuailaikum..

(Fatimah membuka pintu balik)

Fatimah menjawab," Waailaikummusalam, kan aku cakap Rasulullah gering..

(Fatimah tutup pintu balik)

Malaikat ," Assalammuailaikum..

(Bukak lagi pintu)

Fatimah menjawab," Tuan, Rasulullah sakit...Baliklah kamu..

Rasulullah tanya pada Fatimah ," Siapa itu , Fatimah??..

Fatimah menjawab," Entahlah Rasulullah..Aku tidak pernah melihat wajahnya..Sangat menakutkan..orangnya sangat menggerunkan..

Nabi pon berkata," Kamu tidak kenal Fatimah??..Itulah mahkluk Allah yang meramaikan tanah kubur..Yang mengurangkan bilangan di dunia..Itulah Fatimah, makhluk Allah yang kerjanya ialah memutuskan kenikmatan dunia..Wahai Fatimah, Jemput dia masuk..

~ Bila sebut " Itulah Fatimah, malaikat maut..Pengsan Fatimah.. ~

Fatimah kata ," Ya Rasulullah, Rasulullah nak meninggalkan kami ,Ya Rasulullah..

~ Menangis Fatimah..Jatuh Fatimah sebab dia tahu ini adalah kali terakhir Nabi Muhammad dengan dia.. ~

~ Itulah malaikat yang jumpa saya , yang akan jumpa tuan puan , yang akan jumpa seluruh manusia..Namanya malaikat maut..Yang kita lari daripada dia , dia tetap sampai..Kita bina rumah tembok yang tinggi , dia tetap sampai..Kita makan ubat macamanapon , dia tetap sampai..kita joging lah macamanapon , dia tetap sampai...Dan bila dia sampai , dia tidak akan melewatkan walaupon satu saat dan satu detik melainkan khas untuk Nabi Muhammad.. ~

Naik Izrail ," Wahai Muhammad, allah utuskan aku untuk cabut nyawa kamu..Itu pon jika kamu izinkan , wahai Muhammad..

Kata Rasulullah , " Aku izinkan, wahai malaikat maut..Aku izinkan tapi dengan satu syarat...Aku nak jumpa kekasihku Jibrail a.s..

~ Jibril pon turun..Rasulullah tanya pada Jibril dalam keadaan sakit.. ~

Rasulullah kata ," Wahai Jibril, Apakah yang Allah sediakan kepadaku..?? Apakah yang allah sediakan padaku kalau aku mati, wahai Jibril..

Kata Jibril ," Muhammad, pintu langit terbuka untuk kamu..Pintu syurga terbuka untuk kamu..Berbaris para Nabi dan Rasul menunggu kamu..Berbaris para malaikat dan bidadari menunggu kamu, wahai Muhammad..

Kata Nabi ," Bukan itu yang aku maksudkan , wahai Jibril..

Jibril pon kata ," Apa yang kamu maksudkan??

Kata Nabi ," Aku ingin tahu kalau aku mati sekarang, apa yang Allah nak bagi kepada umat aku..

Jibril pon kata ," Muhammad, Allah sayang pada kamu..Allah sayang pada umat kamu..Umat kamu adalah umat yang paling awal dibangkitkan di hari kiamat...Umat kamu adalah yang paling awal dihisab..Umat kamu adalah umat yang paling awal dimasukkan dalam syurga, wahai Muhammad...

~ Bila nabi dengar kata Jibril macamtu, nabi senyum..," Alhamdulillah..Wahai malaikat maut cabutlah nyawaku.. ~

Jibril kata kepada malaikat maut ," Kamu kenal tak yang kamu nak cabut ni siapa, malaikat maut??

Kata Malaikat Maut ," Aku kenal..Ini Muhammad Bin Abdullah, Rasulullah kekasih Allah yang paling mulia..

Kata Jibril," Kalau demikian, kamu cabutlah nyawanya dia sehabis-habis perlahan, wahai malaikat..

Kata Malaikat Maut ," Wahai Jibril, tidak ada manusia yang aku cabut nyawa dia sehabis-habis perlahan melainkan Nabi Muhammad S.A.W..Tidak ada manusia yang paling perlahan aku cabut nyawa dia melainkan kekasih Allah..Inilah yang paling lemah lembut.

~ Masa inilah Rasulullah nak berpisah dengan kita semua..Bila roh nabi perlahan-lahan dikeluarkan daripada jasad..Nabi Muhammad ambil tangannya, Nabi Muhammad celup tangannya dalam bekas air..Nabi Muhammad doa dan sapu muka..Rasulullah ambil air, Rasulullah sapu mukanya..

Nabi berdoa," Tuhanku, mudahkanlah sakaratul maut ku..

~ Nabi sapu muka menunjukkan sakitnya mati..Nabi Muhammad yang tiada dosa pon Nabi Muhammad berkedut dahinya menahan sakit..Nabi Muhammad yang maksum , tiada dosa, ambil air sapu dimuka, doa " Ya Allah, ringankan kesakitan maut aku, Ya Allah"..~

~ Bayangkan kalau kita mati macamana..Bayangkan kita yang banyak dosa..Dosa dengan mak,dosa dengan bapak,dosa dengan kawan,dosa dengan suami,dosa dengan isteri,dosa dengan anak-anak...Mak kita , kita pernah tengking..Bapak kita, kita pernah jerkah..Anak kecil kita 2 tahun, kita tampar dia..Anak kecil kita 4 tahun, kita tolak kepala dia..Berapa banyak dosa kita...Dosa kita pukul kucing..Dosa kita tak bagi makan kucing..Dosa kita mengumpat,dosa kita mencarut,dosa kita maki...Macamana nak mati nanti~

~ Nabi yang tidak ada dosa pon sakit matinya..Masa nabi ditarik nyawanya.. Nabi kata ," Sakitnya sakaratul maut..Jibril masa tu tak nak tengok muka Rasulullah..Jibril kalih kot lain..Nabi pegang Jibril ," kamu tidak mahu tengok aku, wahai Jibril..

Kata Jibril," Bukan aku tidak mahu tengok kamu, wahai Muhammad..Aku tidak sanggup melihatnya...Sakit..Aku tak mahu tengok..

Nabi tanya pada malaikat Jibril ," Beginikah sakitnya mati, wahai Jibril..

Kata Jibril ," Muhammad, umat kamu lagi sakit daripada ini..

Kata Rasulullah ," Sakitnya mati, Jibril..Kalau beginilah sakitnya mati, Jibril, aku yakin umat aku tidak mampu menahan kesakitan mati..Wahai Jibril, sementara aku boleh bercakap ini, kau mintalah izin kepada Allah, biarlah aku tanggung kesakitan mati seluruh umatku...Biar umat aku mati tak sakit..Sakit itu aku seorang yang tanggung..Kerana mereka tak akan dapat sabar dengan kematian ini..Mereka takkan dapat tahan, wahai Jibril..Tolonglah minta pada Allah..

Jibril kata ," Tak boleh Muhammad, umat kamulah yang akan menanggung sakit mati...Banyak dosa mereka, beratlah mati mereka...Banyak pahala mereka, ringanlah mati mereka..

Nabi menangis," Aku tak boleh tolong umatku..

~ Naik roh sampai ke pusat..Nabi sebut , " Jagalah solat"..Naik lagi ke atas ," Jaga orang perempuan"..Sampai naik diatas..Nabi masih lagi sebut " Umatti,Umatti,Umatti" ( Umatku..Umatku..Umatku).

~ Siapa Umatku?? Kita semua... ~

~ Punya sayangnya Rasulullah kepada kita..Sampai mati pon masih sebut sehingga di hari kiamat dalam hadis ada sebut " Ketika nabi dibangkitkan di padang masyar, nabi tanya," mana umatku.. ~

~~ Sebab itu kita wajib cinta pada Nabi S.A.W ~~
Sedutan Dari Ceramah Ustaz Kazim Elias :

2 comments:

  1. :) Allahummasolli a'la muhammad, wa a'la aalihi wasohbihi wasallim..

    ReplyDelete
  2. ni cerita syiah.... nabi meningal di rumah Siti aisyah istri nabi

    ReplyDelete

~ Assalammuailaikum ~

~ Dah Baca Entry?? ~

~ Kalau Dah Baca...Komen La Banyak-Banyak Yer ~

~ Terima Kasih ~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...